Search

پیشگیری از ابتلا به کنسر با ورزش

انجام فعالیت بدنی متوسط یا شدید منظم، به عنوان بخشی از سبک زندگی، خطر ابتلا به بیماری سرطان و سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد.
فعالیت بدنی متوسط تا شدید؛ ورزشی است که باعث تعریق و افزایش ضربان قلب گردد.

اضافه وزن و چاقی دومین عامل ابتلا به سرطان، در انگلستان است.
فعالیت فیزیکی با کمک در دستیابی وزن مناسب، ریسک ابتلا را کاهش می‌دهد.
همچنین داشتن فعالیت فیزیکی و وزن مناسب التهاب را کاهش می‌دهد، التهاب بیش از حد باعث تقسیم بیشتر سلول ها شده و این مورد نیز ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
منظور از ورزش منظم، ورزش به صورت حرفه‌ای یا در سطح قهرمانی نیست؛ بلکه پیاده‌روی با سرعت متوسط ۲۰ دقیقه روزانه هم می‌تواند مفید باشد.

برای اکثر بزرگسالان سالم، این دستورالعمل های ورزشی توصیه می شود:
• فعالیت هوازی: حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته. همچنین می توان ترکیبی از فعالیت متوسط و شدید داشت. توصیه می شود این تمرینات در چند روز در یک هفته تقسیم شود. انجام 300 دقیقه در هفته یا بیشتر فعالیت هوازی متوسط می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. ورزش هوازی متوسط شامل فعالیت هایی مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، شنا است. ورزش های هوازی شدید شامل فعالیت هایی مانند دویدن است
• ورزش های قدرتی. حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی برای تمام عضلات اصلی. توصیه می شود وزنه یا سطح مقاومتی به اندازه ای سنگین باشد تا بعد از حدود 12 تا 15 تکرار، عضلات خسته شوند.

به عنوان یک هدف کلی، توصیه می شود هر روز حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشید.
اگر نمی‌توانید در طول روز یک پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای داشته باشید، به جای آن، چند پیاده‌روی پنج دقیقه‌ای را امتحان کنید. هر فعالیتی بهتر از فعالیت نداشتن است.
آنچه که بسیار مهم است این است که فعالیت بدنی منظم را بخشی از سبک زندگی خود قرار دهید.
کاهش زمان نشستن نیز مهم است، خطر ابتلا به مشکلات متابولیک با افزایش ساعات نشستن بیشتر می‌شود. نشستن بیش از حد می تواند بر سلامت و طول عمر تأثیر منفی بگذارد.

فعالیت فیزیکی در تمام طول زندگی افراد مهم است، اما فعالیت در هرسنی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حتی فعالیت سبک نیز می‌تواند برای سلامتی فوایدی داشته باشد، فعالیت سبک هر نوع فعالیتی است که برای جلوگیری از نشستن یا دراز کشیدن انجام داده می‌شود.

سرطان روده
به طور قطع مشخص نیست که ورزش، خود به تنهایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد یا نه اما افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند در مقایسه با افرادی که به طور منظم ورزش نمی‌کنند 40-50% کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند.
فعالیت فیزیکی به حرکت سریعتر غذا در روده کمک می‌کند، حرکت سریعتر غذا در روده موجب دفع سریع تر مواد مضری که ممکن است مصرف کنیم می شود و این امر ممکن است به پیشگیری از سرطان روده کمک کند.

سرطان سینه
فعال بودن و داشتن وزن مناسب می‌تواند سطح استروژن و انسولین را در بدن کاهش دهد؛ استروژن و انسولین هورمون هایی هستند که می توانند باعث تقسیم بیشتر سلول های سینه شوند که این امر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
مطالعات بزرگ و طولانی مدت نشان می‌دهد، زنانی که بیش از سه ساعت در هفته ورزش متوسط تا شدید انجام می‌دهند، 30-40% کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. این امر برای همه ی زنان، صرف نظر از سابقه ی خانوادگی یا خطر ابتلا به سرطان سینه، صدق میکند.
سرطان رحم: برخی تحقیقات، ورزش را با کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم مرتبط دانسته اند.

سرطان ریه
مطالعات نشان می دهد که افرادی که به طور منظم فعال هستند کمتر به سرطان ریه مبتلا می شوند.
برخی مطالعات نشان می‌دهد، هرچه سطح فعالیت بالاتر باشد، خطر ابتلا به سرطان کمتر است.

8آبان 1402