Search

داروی ایبروزا (ایبروتینیب) زیست دارو دانش معرفی شد

مراسم لانچ داروی ایبروزا (ایبروتینیب) شرکت زیست دارو دانش روز پنجشنبه 30 تیر ماه 1401 با حضور جمعی از مدیکال انکولوژیست‌های ایران برگزار شد.به گزارش روابط عمومی شرکت زیست دارو دانش، دکترهوشمند ایلکا مدیرعامل شرکت زیست دارو دانش در این مراسم با اشاره به اینکه این شرکت در سال 1384 تاسیس شده است، توضیح داد: شرکت زیست دارو دانش یک شرکت کاملا خصوصی و دانش‌بنیان است که فعالیت خود را در مرکز رشد واحد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کرد. نخستین محصول تولیدی این شرکت فرآورده بیولوژیک نوترکیب اینترفرون بتا-1بی است که در درمان بیماران ام اس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: شرکت زیست دارو دانش استاندارد ایزو 9001 را از دو مرکز در آلمان و اتریش دریافت کرده است و هر سال نیز از سوی این دو مرکز ارزیابی می‌شود. این شرکت دارای تائیدیه سازمان غذا و دارو برای تولید فرآوردهای نوترکیب ریزمولکول مانند اینترفرون با منبع باکتری و همچنین تائیدیه GMP این سازمان برای تولید فرآورده‌های تزریقی ویال و لیوفیلیزه می‌باشد. همچنین زیست دارو دانش تنها خط خوراکی موجود در ایران است که می‌تواند فرآورده‌های OEB 4 و OEB 5 را تولید نماید.

مدیرعامل شرکت زیست دارو دانش نورولوژی و انکولوژی را دو حوزه اصلی فعالیت زیست دارو دانش اعلام کرد و گفت: در حوزه نورولوژی چهار فرآورده در بازار داریم که شامل اینترفرون بتا-1بی با برند زیفرون، گلاتیرامر استات با برند گلاتسی، دی متیل فومارات با برند تکزیفوما و تری فلونوماید با برند تبازیو هستند. زیست دارو دانش تنها تولیدکننده اینترفرون بتا-ابی در کشور می‌باشد. همچنین داروی اداراوون برای بیماری ALS با برند آلساوا جزو تولیدات شرکت زیست دارو دانش است که 100 درصد بازار این دارو در کشور متعلق به این محصول است و ماده اولیه آن نیز توسط این شرکت تولید شده است. چهار فرآورده دیگر نیز حوزه نورولوژی در پایپ لاین زیست دارو دانش قرار دارند که در حال توسعه هستند.

وی ادامه داد: در حوزه انکولوژی نیز در حال حاضر چهار فرآورده در بازار داریم که شامل ایمتینیب با برند زیوک، ارلوتینیب با برند ارلوزا، داساتینیب با برند داسازا و ایبروتینیب با برند ایبروزا هستند. سه فرآورده دیگر نیز قرار است تا یکی دو ماه آینده وارد بازار شوند. همچنین چهار فرآورده دیگر در پایپ لاین هستند که امیدواریم تا پایان امسال یا سال آینده وارد بازار شوند.

به گفته دکتر ایلکا علاوه بر داروهای حوزه نورولوژی و انکولوژی، سه فرآورده دیگر زیست دارو دانش شامل توفاسیتینیب با برند توفازا برای درمان آرتریت روماتوئید، ترینتین با برند زیستین برای درمان بیماری ویلسون و پیرفنیدون با برند پیرفنزی برای درمان فیبروز ریوی ایدیوپاتیک هستند.

مدیرعامل شرکت زیست دارو دانش همچنین با اشاره به اینکه شرکت زیست دارو دانش پس از حدود دو سال تلاش بر روی تولید داروی ایبروزا، موفق به دریافت مجوز این دارو از سازمان غذا و دارو شد، اظهار کرد: براساس تست‌های انجام شده، داروی ایبروزا با داروی ایمبروویکا از نظر ویژگی‌ها و معیارهای موردنظر اختلاف چندانی نداشته و در زمینه عوارض جانبی نیز در حال ثبت عوارض هستیم تا بتوانیم آنها را با عوارض داروی برند مقایسه کنیم.

سیدمحسن رضوی فوق‌تخصص خون و سرطان بزرگسالان نیز در این مراسم درباره داروی ایبروتینیب توضیح داد: داروی ایبروتینیب نخستین بار در سال 2013 برای درمان لنفوم منتل سل از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تائیدیه گرفت. در سال 2014 برای درمان CLL تائید شد و در 2016 عملا به عنوان خط اول درمان CLL مطرح شد. توفیقات این دارو باز هم ادامه یافت بطوریکه در سال 2017 برای GvHD تائید شد. همچنین در 2018 این دارو با افزوده شدن به ریتوکسیمب برای درمان ماکروگلوبولینمی والدنشتروم بکار رفت و در سال 2020 نیز ترکیب این دو دارو برای CLL حتی در فاز اول تائید شد.

وی با بیان اینکه رویکرد دنیا در زمینه درمان CLL به علت دوری از عوارض زیاد از شیمی‌درمانی به سمت استفاده از داروهای بیولوژیک تغییر کرده است، گفت: به نظر می‌رسد در صورت عدم وجود مشکلات اقتصادی بیماران، در هر سنی و در صورت واجد شرایط بودن می‌توان داروی ایبروتینیب را برای آنها تجویز کرد.