Search

سلامت روان و اِم اِس -MS

بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا اِم اِس در افراد مختلف مشکلات مختلفی را ایجاد می کند. به عنوان مثال بیمار ممکن است علائمی مانند مشکل در راه رفتن، خستگی و بی حسی یا گزگز دست و پا داشته باشد و این علائم می توانند خفیف، متوسط یا شدید و محدود کننده باشند. با این حال، تغییرات عاطفی و چالش های سلامت روان نیز می توانند به همان اندازه آزاردهنده باشند.

افسردگی، اضطراب و استرس و سایر تغییرات خلقی در افراد مبتلا به ام اس بیشتر از سایرین است. این حالات روحی تا حدی یک واکنش طبیعی به چالش‌های یک بیماری مزمن و تا حدی به دلیل تغییرات ناشی از اِم اِس در مغز و سیستم ایمنی بدن است.

افسردگی یکی از علائم مهم و در عین حال قابل درمان بیماری اِم اِس است. این علامت مانند سایر علائم اِم اِس نیاز به ارزیابی و درمان دقیق دارد. اگر بیمار در طول 2 هفته گذشته، اغلب احساس ناراحتی، افسردگی یا ناامیدی داشته و یا نسبت به انجام کارها بی علاقه یا یا بی انگیزه بوده، مهم است که این علائم جدی گرفته شود با مراجعه به متخصص حالات روحی خود را شرح دهد.

استرس بخشی از زندگی روزمره همه ما است. تشخیص اِم اِس ممکن است استرس زندگی روزمره را بیشتر کند. بسیاری از افراد مبتلا به اِم اِس می گویند که در موقعیت های استرس زا، علائم بیشتر یا بدتری را تجربه می‌کنند.
شناخت عوامل استرس زا غیرضروری و حذف آنها و نیز مدیریت عواملی که قابل حذف کردن نیستند می تواند در حفظ تعادل عاطفی بسیار کمک کننده باشد.

برخی از فعالیت‌ها مانند فعالیت های زیر می توانند کمک بزرگی در کاهش استرس کنند:
• نفس عمیق
• مراقبه
• ورزش های انفرادی یا تیمی
• گذراندن وقت با خانواده و دوستان
• یوگا
• حضور در طبیعت
همچنین برقراری روابط گرم و صمیمی با افراد حمایتگر مثل خانواده و دوستان نزدیک و در میان گذاشتن احساسات و مشکلات با آنها، می تواند احساس انزوا را کاهش داده و ثبات را در زندگی روزمره تقویت کند.

References:
https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/multiple-sclerosis-ms/multiple-sclerosis-and-mental-health-3-common-challenges
https://www.nationalmssociety.org/Living-Well-With-MS/Emotional-Well-Being#:~:text=Depression%2C%20anxiety%20and%20other%20mood,yet%20treatable%20symptom%20of%20MS

18مهر1402