Search

بیماری اِم اِس در کودکان

بیماری اِم اِس غالبا جمعیت جوان بین سنین 20 تا 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد اما در درصد کمی از مواردِ ام اس (2 تا 5 درصد)، اولین حمله بالینی و تخریب میلین نورون‌ها می‌تواند قبل از 18 سالگی رخ دهد.

دلایل ابتلا به بیماری اِم اِس:
مصرف سیگار توسط والدین در منزل، چاقی، زندگی در مناطق با نور آفتاب کم، آلودگی هوا، کمبود ویتامین دی، ابتلا به بیماری‌های ویروسی و رژیم غذایی سرشار از چربی و قند از جمله عواملی است که ریسک ابتلا به اِم اِس را در کودکان افزایش می‌دهد. مطالعات اخیر نشان داده است استرس‌ و آسیب‌های دوران کودکی، از جمله آزار جنسی، فیزیکی و عاطفی، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به ام اس در سنین بالاتر در میان خانم‌ها مرتبط باشد.

اِم اِس در کودکان:
کودکان مبتلا به ام اس (POMS) در مقایسه با بزرگسال، معمولاً بیماری فعال تری دارند که ممکن است منجر به عودهای مکرر بیماری ‌شود اما پیشرفت ناتوانی حرکتی طولانی مدت در کودکان معمولا کندتر است.
اگرچه کودکان پیشرفت ناتوانی فیزیکی نسبتاً کندتری دارند اما حملات اولیه و مکرر این بیماران در مقایسه با بیماران بزرگسال مبتلا به ام اسAOMS) ) یا همسالانی که اِم اِس ندارند می تواند منجر به اختلال در رشد مغز و عملکرد شناختی ضعیف تر شود و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، تلاش برای تشخیص زودهنگام و مداخله اولیه دارویی مناسب بسیار ضروری است.

کنترل اِم اِس در کودکان:
در حال حاضر، دو داروی فینگولیمود و تری فلونوماید در مطالعات بزرگ فاز 3 آزمایش شده و توسط سازمان های نظارتی برای استفاده در کودکان مبتلا به اِم اِس تأیید شده‌اند. درمان‌های خط اول دیگری (مانند اینترفرون بتا و گلاتیرامر استات) نیز معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مطالعات نشان داده است درمان دارویی در کودکان مبتلا به اِم اِس در مقایسه با بیمارانی که تحت درمان‌ دارویی قرار نگرفته اند، منجر به کاهش قابل توجه التهاب، پیشرفت و اثرات طولانی مدت بیماری می‌شود.
References:
1. Alroughani R, Boyko A. Pediatric multiple sclerosis: a review. BMC neurology. 2018 Dec; 18:1-8.
2. Jakimovski D, Awan S, Eckert SP, Farooq O, Weinstock-Guttman B. Multiple sclerosis in children: differential diagnosis, prognosis, and disease-modifying treatment. CNS drugs. 2022 Jan; 36:45-59.
3. Eid K, Torkildsen Ø, Aarseth J, Aalstad M, Bhan A, Celius EG, Cortese M, Daltveit AK, Holmøy T, Myhr KM, Riise T. Association of adverse childhood experiences with the development of multiple sclerosis. Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry. 2022 Jun 1;93(6):645-50.

16مهر1402